Wednesday, June 23, 2010

Di sebalik Cermin Mata Patah

"Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yg dgn itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yg dgn itu mereka dpt mendengar? Kerana sesungguhnya bukanlah mata itu yg buta, tetapi yg buta ialah HATI yg ada dlm dada.." (Al-Hajj:46)

 

        Biar buta mata atau kabur pandangan mata..tapi jangan BUTA HATI.. Allahu akbar..subhanallah..hari ni musibah melanda diri. Cermin mata ana yang baru dibaiki pada Mei lalu sekali lagi pecah disebabkan terentak. Sekali lagi terpaksa meraba dalam kekaburan selama beberapa hari. Penah cuba untuk memakai kanta lekap..tapi ana tak pandai pakai..huhu.

 

          Sedih sangat hati ni bila mengenang semula cermin mata yang telah pecah untuk kali kedua . Awal tahun dahulu cermin mata yang lama pecah, sekarang cermin mata baru pun dah pecah...betul-betul buat ana rasa sedih.

 

         Tapi bila terpandang tafsir ayat daripada surah Al-Hajj di atas, ana berasa kaget sebentar. Subhanallah..musibah ni menyebabkan ana rasa insaf. Bayangkanlah kalau ana adalah insan yang buta hatinya itu?? Alangkah rugi dan takutnya..Ujian yang Allah turunkan ini adalah salah satu cara DIA membuka mata hati hamba-hambaNya yang leka, lalai dengan dunia..seperti ana agaknya.

 

         Betapa beruntung orang yang tersedar dari kelalaiannya lantas bangkit untuk bertaubat dan memohon keampunan dari Allah yang Maha Pengampun..Ingat,hari esok belum tentu ada untuk kita...Ayuh Husna! bangkit dari kesedihanmu ...lantas menyucikan diri untuk mengadap TUANmu yang Maha Agung Kasih SayangNya...

No comments:

Post a Comment